Samorządowcy, parlamentarzyści Landtagów Berlina i Brandenburgii, przedstawiciele rządów tych krajów związkowych oraz działacze organizacji społecznych 15 września 2018 roku zawitali do województwa lubuskiego.
Niemieccy partnerzy przyjechali na Ziemię Lubuską, aby uczcić 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości, a także porozmawiać na temat zwiększenia ilości połączeń kolejowych między woj. lubuskim, a obydwoma landami.Przedsięwzięcie to jest jednym z efektów współpracy pomiędzy lubuskim SLD i berlińskim SPD.
Pociąg zatrzymywał się na poniższych stacjach, gdzie uczestnicy wyjazdu spotykali się z mieszkańcami tych miejscowości:
- Rzepin;
- Zielona Góra;
- Babimost;
- Zbąszynek;
- Międzyrzecz;
- Skwierzyna;
- Gorzów.
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Zielonej Górze, Ülker Radziwill, członkini berlińskiej SPD wygłosiła następujące oświadczenie:
„Serdecznie dziękuję za miłe przywitanie. W imieniu urzędującego Burmistrza i przewodniczącego kraju związkowego z ramienia SPD pana Michaela Müllera oraz w imieniu przewodniczącego klubu SPD w Izbie Deputowanych Berlina, pana Raeda Saleha z przyjemnością składam państwu serdeczne pozdrowienia.
Istnieje kilka powodów dla, których przybyliśmy dziś z Berlina specjalnym pociągiem aby odwiedzić sąsiednie miasta Zieloną Górę oraz Gorzów.
Chcemy bowiem pogratulować Polkom i Polakom z okazji jubileuszu stulecia Rzeczpospolitej Polskiej, a także wyrazić nasze zobowiązanie w stosunku do Unii Europejskiej oraz wyrazić wolę jako partia do zacieśnienia współpracy z SLD oraz zarządem województwa Lubuskiego. Wszyscy tutaj obecni wiemy: Unia Europejska zrasta się na granicach!
Ponieważ współpraca wymaga także by być łatwiej osiągalnym ważne jest dla nas oczywiście polepszenie połączeń kolejowych zarówno z i do Berlina jak i Brandenburgii.
Ponadto chcemy także by wszyscy uczestnicy mogli być również częścią winobrania.
Uczestnikami naszej delegacji są deputowani parlamentu kraju związkowego Berlin, ekspertki i eksperci SPD z Berlina i Brandenburgii w dziedzinie kolei, energetyki, środowiska i polityki zdrowotnej, a także przedstawiciele izby handlowo-przemysłowej oraz Euroregionu Viadrina jak i inicjatyw obywatelskich, które działają na rzecz kolei.
Razem z nami są także członkowie zaprzyjaźnionej partii z Paryża, z którą utrzymujemy partnerskie stosunki. W ten sposób zielonogórskie winobranie będzie znane także w Paryżu.
Jubileusz „Stulecie Rzeczpospolitej Polskiej” jest istotny także dla SPD. SPD popierała już w 19 wieku, gdy Polska faktycznie zniknęła z mapy, prawo do niepodległego kraju i to w czasach gdy sama SPD była w Niemczech prześladowana przez kanclerza Bismarcka.
9 listopada 1918 roku – po licznych strajkach generalnych, których uczestnikiem była również SPD – Phillip Scheidemann mógł proklamować powstanie Republiki Niemieckiej, a ówczesny kanclerz został zmuszony do ustąpienia.
9 listopada 1918 roku z twierdzy w Magdeburgu uwolniony został Piłsudski późniejszy przywódca Polski. Specjalnym pociągiem zorganizowanym przez ówczesny rząd SPD umożliwiono mu powrót do Warszawy, gdzie 11 listopada 1918 roku proklamował powstanie Rzeczpospolitej Polskiej.
Pierwszymi dekretami obu nowych republik było zagwarantowanie praw wyborczych kobietom oraz wprowadzenie ośmiogodzinnego dnia pracy.
Nie zapominamy również, że zbrodniczy napad Niemiec hitlerowskich na Polskę oraz rozpoczęta przez Niemcy druga wojna światowa były powodem bezmiernego cierpienia ludności polskiej. Poprzez coroczne upamiętniające wyjazdy do Polski, SPD przyczynia się także do tego aby niemiecka młodzież pamiętała o zbrodniach dokonanych na polskiej ludności.
SPD popierała przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, a zasługą SLD pod rządami Kwaśniewskiego i Millera było wprowadzenie Polski do Unii Europejskiej.
Ważnym tematem rozmów zarówno dla SPD jak i dla SLD jest dalsze polepszanie połączeń kolejowych. Widzieliśmy, że stan dworców na odcinku od Berlina do Zielonej Góry jest dobry, a utrzymanie prędkości od 120 – 160 km/h możliwe jest praktycznie na całej trasie przejazdu.
Wiemy jednak też, że znikoma jest ilość elektrycznych pociągów dopuszczona jednocześnie do ruchu w Polsce i w Niemczech, które mogłyby takie prędkości utrzymywać.
Dlatego będziemy pracować na polepszeniem tego stanu. Najważniejsze pytanie dotyczy zakupu, finansowania oraz dopuszczenia do ruchu pociągów, które mogłyby przekraczać polsko-niemiecką granicę.
Cieszymy się na kolejne ulepszenia, które dojdą do skutku za sprawą zwołanego przez premiera Woidke szczytu z udziałem Deutsche Bahn oraz PKP Intercity.
W grudniu 2018 roku będziemy świętować otwarcie pierwszego połączenia Intercity na trasie z Berlina przez Zieloną Górę i Wrocław do Wiednia.
Razem z naszymi partnerami w Brandenburgii i województwie lubuskim oraz z brandenburską minister ds. transportu z ramienia SPD panią Kathrin Schneider będziemy popierać polepszenie połączeń kolejowych pomiędzy Berlinem, a Gorzowem – tu bowiem brakuje jeszcze po stronie Niemieckiej drugich torów.
Zapraszamy państwa dzisiaj wieczorem serdecznie na naszą podróż w rekordowym tempie z Gorzowa do Berlina. Zgodnie z planem podróży dojedziemy do Berlina w 92 minuty. To byłby historyczny rekord. Gdybyśmy natomiast mieli już drugie tory, taka podróż byłaby normalnością.
Jeszcze raz serdecznie dziękuję za zaproszenie. Cieszymy się, że możemy tu być”.