– Wprowadzenie stanu epidemii w wielu sferach życia zdezorganizowało normalne funkcjonowanie miast, czemu musieliśmy zaradzić natychmiast, nie czekając na wytyczne władz państwowych, ale nawet najlepsze chęci samorządowców, którzy starają się aktywnie angażować w sytuację obywateli i obywatelek, nie są w stanie rozwiązać wielu palących problemów. Lokalne władze – w przeciwieństwie do rządu – nie dysponują bowiem dodatkowymi środkami na pokrywanie skutków epidemii. Jedyny budżet, jakim mamy, to ten na wypadek klęsk żywiołowych. Jest on jednak zbyt mały, by poradzić sobie z kryzysem samodzielnie – mówi w rozmowie z "Krytyką Polityczną" Beata Moskal-Słaniewska.
Prezydentka Świdnicy wskazuje, że jedno z najważniejszych wyzwań dla lokalnych decydentów stanowi organizacja opieki i edukacji dzieci i młodzieży, które z powodu zamknięcia przez ministerstwo edukacji szkół i przedszkoli muszą przejść na tryb zdalnej nauki. Wydane w tej sprawie rozporządzenia resortu nie wskazują jednak konkretnie, jak internetowe lekcje mają wyglądać. Wątpliwości mają nauczyciele, rodzice, dyrektorzy szkół i pracownicy administracyjni.
– Z tymi pytaniami zwracają się później do samorządu, ale my nie potrafimy na nie odpowiedzieć. Dlatego zwróciłam się w oficjalnym liście do ministra Dariusza Pionkowskiego o podanie podstawy prawnej opublikowanych na stronie MEN zaleceń i rekomendacji resortu uszczegóławiających m.in. organizację pracy nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi przedszkoli oraz szkół – mówi nasza rozmówczyni.
Moskal-Słaniewska chce w ten sposób uzyskać konkretne instrukcje, które wskażą, jak i wedle jakiej podstawy prawnej należy interpretować takie pojęcia, jak: „gotowość do pracy nauczycieli”, czy „zawieszenie prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej”. Problem w wielu miejscach Polski stanowi też dostęp do sprzętu elektronicznego i internetu. Trudno przecież sobie wyobrazić, by we wszystkich wielodzietnych rodzinach na każdą osobę przypadał jeden komputer i takie narzędzia, jak słuchawki czy mikrofon.